Däckweb.se - Reservhjul
 
Skip Navigation Links
 
 
  Skip Navigation Links
 
Reservhjul
 

Något som ofta glöms bort är att kontrollera är reservhjulet. Tidigare var det ett standardhjul men är numera vanligtvis ersatts av ett mindre nödhjul för att kunna köra till närmaste verkstad med reducerad hastighet, vanligtvis max 80km/h. Det blir också vanligare att hjulet helt har försvunnit och ersatts med en reparationssats och liten kompressor.




Lufttryck

I ett vanligt reservhjul ökas lufttrycket med cirka 0,5bar (50kPa) för att kompensera att trycket varieram med temperaturen och för att gardera sig mot att ha för lågt lufttryck och ett oanvändbart reservhjul om det behöver användas. Lufttrycket är normalt högre i nödhjul och rekommenderat lufttryck står på däcket och i bilens instruktionsbok.

Observera. Om du åker med aluminiumfälgar, kontrollera att du bultarna du använder även kan
användas till reservhjulet. Det är normalt ok om du har original aluminiumfälgar men om du använder
andra fälgar bör du kontrollera detta och eventuellt lägga med en uppsättning original fälgbultar
tillsammans med reservhjulet.

Om du måste byta hjul vid vägkanten
Kontrollera också att domkraften är hel och kan användas och lägg gärna med en liten träplatta eller
liknande så att domkraften står stadigare om du blir tvungen att byta hjul vid vägkanten. En enkel
reflexväst är också en bra livförsäkring.

 

 
 
  © DÄCKweb.se 2008-2015 Däckweb.se   |   Kontakta Däckweb.se   |   Om Cookies   |   Copyrightinformation